~layan~

Sunday 19 June 2011

Indahnya Cinta


Saper yang xpnah bercinta??huhu..
Istilah cinta amat popular dan menjadi satu ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang
menganggapnya satu kalimah suci dan bererti. Kite kene ingat yang Allah telah menganugerahkan manusia naluri untuk meneruskan keturunan (salah satunya,
menyukai pasangan berlainan jantina) atau dikenali dengan gharizah Al-Nau’. So orang yang bercinta ni kire normal lar..

Cinta lahir dari hati, kan?? so kalau hati baik (istiqamah) cinta yang dihasilkan pasti memberi impak positif pada pemiliknya..fuhhhh..ssh gak nk bercakap pasal hati nie..




Tp ape kate mereka???

Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.

Imam al-Qurtubi berkata,
“Hati yang istiqamah adalah hati yang sentiasa lurus dalam ketaatan kepada Allah, baik berupa keyakinan, perkataan, maupun perbuatan.”
Beliau juga mengatakan, “Hati yang istiqamah adalah jalan menuju keberhasilan di dunia dan keselamatan dari azab akhirat. Hati yang istiqamah akan membuat seseorang dekat dengan kebaikan, rezekinya akan dilapangkan dan akan jauh dari hawa nafsu dan syahwat. Dengan hati yang istiqamah, maka malaikat akan turun untuk memberikan keteguhan dan keamanan serta ketenangan dari ketakutan terhadap azab kubur. Hati yang istiqamah akan membuat amal diterima dan menghapus dosa.”


Dato Dr Mashitah Ibrahim, penolong profesor di Jabatan al-Quran dan Sunah, Kulliah Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi penjelasan mengenai cinta. Cinta ujarnya sering dikaitkan dengan barat atau Bollywood tetapi sebenarnya orang terlupa bahawa pokok persoalan cinta merupakan matlamat asasi dalam Islam.

So aper kate anda??? huhu..

p/s = Maaf if ader khilaf..just wanna share..sharing is caring =)

7 comments:

  1. ewah2..da pandai brcinta dah?
    dlm diam2 rpenyer..

    ReplyDelete
  2. akid & mirul : im just a normal person, insyaAllah ^-^

    ReplyDelete
  3. but im not a normal person =P

    ReplyDelete
  4. mirul : yup..i know..u ar not normal since we meet..especially when all the things is ups n downs..but me?? My normality is beyond imagination..abnormal..huhu =p

    ReplyDelete
  5. cinta yang agung ialah cinta kepada penciptanya.

    ReplyDelete
  6. syukri : yup..cinta pd bunga, bunga akan layu..so..cintalah pada penciptanya =)

    ReplyDelete