~layan~

Friday 10 June 2011

eeeuuuu..takmo mkn taugeh lg!!!!


Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.
..........dan byk lg...

Tp..

td jengah2 ke beberapa website,
info dari beberapa laman web, iaitu "seorang pegawai dipejabat aku yang pernah buat lawatan ke pusat - pusat penanaman taugeh dibeberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh bangsa cina. Pegawai itu terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok - pokok taugeh tersebut. 

Mengapa taugeh jadik mangsa? 

Sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman terus kedalam batangnya. Tidak seperti sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat dari baja. Tidak seperti taugeh, kerana ia menyerap terus ape yang disiram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis. Sebab itulah, jika disimpan dalam masa 3 hari, ia berubah bau".
 
Bolehjer nak makan taugeh nie..
sbb kat malaysia ada jugak pengeluar taugeh yang tak guna cara nie..
tp taugeh dia taklah secantik dan seputih mane..
kene pandai pilih..

G pasar..
then..
jeng jeng jeng..
Agak2 kalau xder org,
cium lar taugeh tu sikit..huhu.. 
kebenarannyer..Allah jer yg tahu..wassalam..

No comments:

Post a Comment