~layan~

Saturday 13 August 2011

Ramadhan....

Ramadhan is the ninth month of the Islamic calendar, which lasts 29 or 30 days. It is the Islamic month of fasting, so kite kene lar pose..n at d end of this month kite rayer...insyaAllah..


Mlm2 ramadhan ni ramai yg ke surau2 n masjid untuk solat sunat tarawih..ader pulak yang dah sibuk wat persiapan nk beraya..huhu..aku pon dah ader baju rayer which is pink in colour..santik2 =D


Papepon ramadhan nie masih berbaki beberapa hari lg..so kejarlah pape yang patut..jgn yg dikejar xdpt..yg dikendong berciciran.

Sabda Rasulullah saw.:
"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."


Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap  umat Islam.


Nabi Muhammad saw pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"
  

Sebelum hari raya berkunjung..Aku nk amek kesempatan untuk mmemohon maaf diatas segala kesalahan baik yang tersembunyi ,yang terserlah atau kata kiasan. As a normal person aku tak dpt lari dr wat salah..always..n again..sorry guys.. Ampun dan ampun diatas kekhilafan saya..moga berjumpa lg..assalamualaikum =)

No comments:

Post a Comment